När och vart finns utbildningar inom BAS P/U?
-
May 2024
- May 13, 2024 Lärarledd distansutbildning Online May 13, 2024
- May 24, 2024 Lärarledd distansutbildning Online May 24, 2024
- May 27, 2024 Lärarledd distansutbildning Online Språk Polska May 27, 2024
-
June 2024
- Jun 3, 2024 Lärarledd distansutbildning Online Jun 3, 2024
- Jun 14, 2024 Lärarledd distansutbildning Online Jun 14, 2024
- Jun 17, 2024 Lärarledd distansutbildning Online Språk Engelska Jun 17, 2024
Behöver du ytterligare information? Skicka gärna en intresseanmälan så återkommer vi så snart som möjligt, eller boka din plats här.
Varför ska man gå utbildning för BAS P/U?
Vid varje bygg- och anläggningsarbete ska det alltid finnas byggarbetsmiljösamordnare, även vid mindre arbeten av servicekaraktär. På arbetsplatsen ska det finnas en Bas-P (byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering) samt en Bas-U (byggarbetsmiljösamordnare för utförandet). BAS-P och BAS-U arbetar tillsammans med byggherren som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön före och under ett bygg- eller anläggningsprojekt.
För att utses till byggarbetsmiljösamordnare behövs god kompetens, erfarenhet och utbildning. Vår BAS P - BAS U utbildning ger deltagarna de kunskaper som behövs om arbetsmiljöansvar och arbetsmiljöfrågor från planering till utförande vid ett bygg- och anläggningsarbete.
Byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P)
BAS-P utses och ansvarar tillsammans med byggherren för arbetsmiljön i planerings- och projekteringsfasen. BAS-P är även ansvarig för att upprätta den första versionen av arbetsmiljöplanen. En juridisk person/ företag kan även utses till BAS-P, men byggherren måste fortfarande utse en fysisk person som handläggare.
BAS-P:s arbetsuppgifter:
• Samordna tillämpningen av relevanta arbetsmiljöregler
•Delta i planeringen och ledningen av projekteringen
•Framställa slutdokumentationen över objektet
Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandefasen (BAS-U) – den som ansvarar för arbetsmiljön under själva byggfasen.
BAS-U utses och ansvarar tillsammans med byggherren för arbetsmiljön under byggfasen och att arbetsmiljöplanen finns tillgänglig. BAS-U är även ansvarig för att anpassa arbetsmiljöplanen under arbetets gång. En juridisk person/ företag kan även utses till BAS-U, men byggherren måste fortfarande utse en fysisk person som handläggare.
BAS-U:s arbetsuppgifter:
• Säkerställa att entreprenörer på arbetsplatsen följer arbetsmiljöreglerna
• Samordna arbetet med att förebygga risker på arbetsplatsen
• Se till att personalutrymmen och sanitära anordningar inrättas
Hur går utbildningen till?
• Uttryck och förkortningar
• Bygg och anläggningsarbete
• Byggmarknaden
• Krav och rättigheter
• Vad säger lagen
• Arbetsmiljölagen (AML)
• Arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS)
• Sammanfattning
• Slutprov
Vad ingår i BAS P/U utbildning?
Från och med 1 januari 2021 finns ett stöd för arbetsmiljöutbildningar. Det är en gemensam satsning från Svenskt Näringsliv, LO och PTK där du som arbetsgivare kan ansöka om stödet för att delfinansiera utbildningskostnader. AFA Försäkring administrerar stödet och godkänner vilka utbildningsarrangörer som omfattas.
Kunskapskontoret är godkänd utbildningsanordnare för arbetsmiljöutbildning. Det innebär att företag inom den privata sektorn som anlitar oss för arbetsmiljöutbildning har möjlighet att söka ersättning för sina utbildningskostnader från AFA Försäkring.
Bakgrund till stödet
Svenskt Näringsliv, LO och PTK gör en satsning på utbildningar inom arbetsmiljö och från och med 1 januari 2021 kan du som arbetsgivare ansöka om detta. Stödet ska hjälpa till att delfinansiera arbetsmiljöutbildningen. Stödet prioriteras till de som väljer att utbilda flera personer med olika roller samtidigt. Stödet administreras av AFA Försäkring och totalt satsas 75 miljoner kronor. Stödet hjälper till att finansiera utbildningskostnader, resor, logi och kost.
Vilka utbildningar är godkända?
Stödet gäller arbetsmiljöutbildningar på både grundnivå samt vidareutbildning. Stödet gäller för både klassrumsundervisning och distansutbildning.
Vem kan ansöka om stödet?
Arbetsgivaren inom privat sektor med minst anställd samt kollektivavtal om TFA kan söka om stödet. Stödet omfattar både arbetare och tjänstemän i privat sektor.
Är du anställd och vill lära dig mer om arbetsmiljö? Prata med den som är ansvarig för kompetensutveckling på ditt företag och undersök vilka möjligheter det finns att ni kan ansöka om stödet.
För att läsa mer och ansöka om ersättning för dina utbildningskostnader klicka här
Är föredragna datum inte tillgängliga?
Skicka oss ett mail här och låt oss se om vi kan ordna ett annat datum till dig.